Възпламеняващият темперамент на Танго месата “Буенос Айрес” от аржентинския композитор Мартин Палмери ще покори отново плевенската публика

0
514
Танго меса "Буенос Айрес"

Възпламеняващият темперамент на Танго месата “Буенос Айрес” от аржентинския композитор Мартин Палмери ще покори отново плевенската публика. Премиерното изпълнение на произведението на 23 май 2023 г. се превърна в музикално събитие, а всички, които тогава не успяха да присъстват в залата, сега ще имат възможност да се насладят на тази необикновената музикална красота.

Концертът ще е на 12 октомври, в зала “Катя Попова”, от 19 ч. На сцената ще се представят изявените и обичани от публиката солисти Милена Йотова – сопран, и Вероника Тодорова – акордеон, музикантите от Плевенската филхармония Катя Данчева – цигулка, Соня Велчева – цигулка, Борислав Иванов – виола, Виктория Генова – виолончело, Стилиан Цанков – контрабас и Магдалена Начева – пиано, и Общински хор „Гена Димитрова” с диригент Анелия Дечева. Диригент ще е маестро Георги Милтиядов. Концертът е едно от музикалните събития по повод 70-тата годишнина на Плевенската филхармония. В програмата са включени още произведения от А. Пиацола, Ренцо Руджиери и Чик Кърия.

На пръв поглед най-чувственият от всички танци изглежда не се вписва в църковен контекст, но въпреки това през 1996 г. аржентинският композитор и диригент Мартин Палмери се осмелява да съчетае тангото с латинския текст на месата. В своята Танго меса „Буенос Айрес” Палмери обединява сакралния стил с типичните стилови черти на аржентинското танго. Докато хорът следва класическата структура на католическата литургия в шест части: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus и Agnus Dei, елементите на тангото се вливат в акомпанимента на ансамбъла – не само инструменталният ансамбъл следва модела на Tango Nuevo с пиано, струнни инструменти и бандонеон, но и цветът на тона и ритъмът са базирани на него.

Композиторът определя важна роля на бандонеона (в Плевен този инструмент ще е заместен успешно от вълшебния акордеон на Вероника Тодорова) в интерпретацията на текста на месата – типичният инструмент за танго със своя силен въздушен шум стене и пръхти и така илюстрира смисъла на литургичния текст с богатство от емоции: болка и скръб от смъртта на Исус на кръста, радост от Възкресението, страх от мъките, молитва за вътрешен мир.

Танго месата „Буенос Айрес“ е сочена за най-известната и най-успешна творба на Мартин Палмери. Тя е изпълнявана в над 16 страни, като често самият автор е на сцената в ролята на солист пианист. Произведението е наричано с основание “удивителен шедьовър” и покорява безапелационно публиката във всяка точка на земното кълбо.    

Остави коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here