Възпламеняващият темперамент на Танго месата “Буенос Айрес” от аржентинския композитор Мартин Палмери покори отново плевенската публика. Концертът се състоя снощи в зала “Катя Попова” и беше аплодиран от зрителите бурно и дълго. В началото на събитието прозвучаха произведения от А. Пиацола, Ренцо Руджиери и Чик Кърия, изпълнени блестящо от акордеонистката Вероника Тодорова.
Премиерното изпълнение на Танго меса „Бенос Айрес“ на 23 май 2023 г. в Плевен се превърна в музикално събитие, а всички, които тогава не успяха да присъстват в залата, сега имаха възможност да се насладят на тази необикновената музикална красота.
Неподражаемата магия на красивата творба претвориха на сцената солистите Милена Йотова – сопран, и Вероника Тодорова – акордеон, музикантите от Плевенската филхармония Катя Данчева – цигулка, Соня Велчева – цигулка, Борислав Иванов – виола, Виктория Генова – виолончело, Стилиан Цанков – контрабас и Магдалена Начева – пиано, и Общински хор „Гена Димитрова” с диригент Анелия Дечева.
С възхитителен музикален вкус и жест маестро Георги Милтиядов обедини в единно цяло всички елементи на този впечатляващ музикален пъзел, за да оживее един специален свят, покоряващ безапелационно всички сетива на присъстващите. Разноцветни нюанси, тембри, разнообразни динамики, щрихи и емоции наситиха пространството с жива светлина, любов и красота, с които изкуството покорява, вълнува и пречиства умовете, сърцата и душите.
На пръв поглед най-чувственият от всички танци изглежда не се вписва в църковен контекст, но въпреки това през 1996 г. аржентинският композитор и диригент Мартин Палмери се осмелява да съчетае тангото с латинския текст на месата. В своята Танго меса „Буенос Айрес” Палмери обединява сакралния стил с типичните стилови черти на аржентинското танго. Докато хорът следва класическата структура на католическата литургия в шест части: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus и Agnus Dei, елементите на тангото се вливат в акомпанимента на ансамбъла – не само инструменталният ансамбъл следва модела на Tango Nuevo с пиано, струнни инструменти и бандонеон, но и цветът на тона и ритъмът са базирани на него.
Композиторът определя важна роля на бандонеона (в Плевен този инструмент беше заместен успешно от вълшебния акордеон на Вероника Тодорова) в интерпретацията на текста на месата – типичният инструмент за танго със своя силен въздушен шум стене и пръхти и така илюстрира смисъла на литургичния текст с богатство от емоции: болка и скръб от смъртта на Исус на кръста, радост от Възкресението, страх от мъките, молитва за вътрешен мир.
Танго месата „Буенос Айрес“ е сочена за най-известната и най-успешна творба на Мартин Палмери. Тя е изпълнявана в над 16 страни, като често самият автор е на сцената в ролята на солист пианист. Произведението е наричано с основание “удивителен шедьовър” и покорява безапелационно публиката във всяка точка на земното кълбо.
Концертът в Плевен не можеше да завърши без специален музикален комплимент към публиката, която дълго остана на крака, за да аплодира изпълнителите. Вероника Тодорова – акордеон, и Георги Милтиядов – роял, поднесоха две темпераментни произведения: “Либер танго” от А. Пиацола и композицията на Вероника Тодорова в аранжимент на Георги Милтиядов Dance on the river.
Снимки: Августина Серафимова