Изложбата „Нито с Нея, нито с Него“ с работи на Ангел Спасов разкрива нови нюанси от личността на знаковия за Плевен творец

0
1152
Ангел Спасов

Изложбата „Нито с Нея, нито с Него“ с работи на Ангел Спасов (1884–1974), която беше открита снощи в ХГ „Илия Бешков“ в Плевен, разкрива нови нюанси от личността на знаковия за Плевен творец. Многобройна публика стана част от събитието, което има по-носталгичен и интимен характер и е посветено на 135-та годишнина от рождението на именития скулптор.

Вернисажът представя темата за жената в творчеството на Ангел Спасов. Тя е муза, тя е вечна, тя е трансформираща се в различни роли, тя е изваяна в скулптура. Другият акцент е автопортретът – творецът запечатва през годините собствения си лик в живопис и рисунка.

Оригиналното решение на куратора на проекта Пламен Петров, който до скоро е бил уредник в Софийска градска галерия, да представи фрагменти от личната кореспонденция на твореца с неговата вдъхновителка Недка Кисьова, изписани върху оранжево-кораловия фон на стените на галерията, се оказа силно въздействащо. Важно място в проекта заема скулптурата „Макче“, изобразяваща Надка Кисьова, която напуска рано този свят след тежко заболяване.

Макче
„Макче“

В изложбата грее с непреходен блясък и сила на внушението прекрасната „Пиета“ на забележителния скулптор, експонирани са и други негови популярни и по малко известни работи.   

„Пиета“

Огромен фотос на автора, биографията му и някои от личните му вещи грабват посетителите още в самото начало на експозиционното пространство, след което енергията на многообразието от състояния в автопортретите му притегля към себе си аудиторията, среща я и с кратки откровения за самотата на автора, избрана съзнателно от него, но и с величието на творческите му достижения.  

Ангел Спасов все още не е заел своето достойно място в националната ни духовна съкровищница, стана ясно от думите на куратора на проекта Пламен Петров, който заедно със своята асистентка Рамона Димова работи повече от година и половина по впечатляващия с обема и съдържанието си архив на твореца. „Документалното наследство на Ангел Спасов, което се съхранява в ХГ „Илия Бешков“, е огромно. Само картичките са над 2000, стотици са рисунките, не по-малко са живописните работи и, разбира се, скулптурното наследство, което е добре познато“, информира той и добави, че творецът остава почти непознат дори за много от своите съграждани. Работейки по проекта, екипът си задава въпросите защо Ангел Спасов избира самотата в живота си, какви тайни е заключил в душата си и как повлияват те на творчеството му – опит за отговори на тези въпроси има в съпътстващия експозицията албум.

Кметът на Плевен Георг Спартански подчерта, че Ангел Спасов е избрал да не е в светлината на прожекторите, да изолира себе си, да съкрати до минимум социалните си контакти, за да има време да се изразява по начина, по който най-добре умее – чрез творбите си. „Защо се вглежда в себе си? Ние всички се вглеждаме в себе си, защото, за да комуникираш правилно с другите, трябва да познаваш преди всичко себе си. Факт е, че ако Ангел Спасов се беше родил в центъра на Европа, сега неговите произведения щяха да красят най-големите галерии и музеи и името му щеше да е много по-популярно. Печален факт е, че дори плевналии не знаят кой е Ангел Спасов и къде е родната му къща, което не хвърля петно върху твореца, а хвърля петно върху нас самите. Ние винаги се оправдаваме с това, че животът е кратък, животът е бурен, животът е стресов и поради това нямаме време да вдигнем очи от нивото на собствения си поглед, но това не е оправдание.

Георг Спартански

Затова съм благодарен на хората, посветили над година и половина от живота си, за да изследват живота и творчеството на Ангел Спасов и да ги популяризират. Нека си дадем сметка, че величието на един народ не се измерва с броя на жителите или с квадратните километри на неговата територия, а по това какво е създадено на тази земя. Дано има повече хора на духа във всички изкуства, които да оставят тези материални и интелектуални знаци в историята и те да бъдат едни жалони, по които да съдим за развитието на обществото в определени исторически периоди, а не по дребнотемието на деня“, каза Спартански и добави, че наш дълг е да направим така, че нашите герои в мирно време да получат подобаваща популярност и уважение.   

Днес в колекцията на Художествена галерия „Илия Бешков“ в Плевен се съхранява не само почти цялото творчество на Ангел Спасов – скулптури, живописни платна и рисунки, даващи ни възможност да проследим пътя му на художник – от първия до сетния му дъх, но и целият му личен архив – от статива, върху който вае своите тримерни образи, през личната му библиотека до огромната издирена, събрана и опазена до днес кореспонденция от и до него. Изхождайки от целия този богат корпус от материали, е създадена изложбата „Нито с Нея, нито с Него“.

Тя се съпътства от каталог, в който се публикуват за първи път редица документи и произведения на художника. В началото на 2020 година експозицията ще започне своя тържествен ход в страната и ще получи национален отзвук, информира при откриването й Антония Караиванова, директор на ХГ „Илия Бешков“, и добави, че направеното ще е първата стъпка към тържественото честване на 140-тата годишнина от рождението на Ангел Спасов.  

В екипа, работил по проекта, участват още Антония Караиванова, Наташа Ноева, Александра Гогова, Цветан Игнатовски, Сенка Симеонова, Иван Велчев, Александър Сахатчиев. Изложбата се осъществява с финансовата подкрепа на Община Плевен и www.izkustvo.bg и с любезното партньорство на РИМ Плевен.

Остави коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here