Художникът-приложник Евгения Цанкова: Бижутата са комуникация

0
1483
Евгения Цанкова
Евгения Цанкова

Евгения Цанкова е художник-приложник, създаващ впечатляващи и нестандартни бижута. Те е родена в Плевен през 1981 г., а образованието си завършва в Средното художествено училище за приложни изкуства в град Троян – със специалност “Керамика и реставрация на керамиката”. Продължава творческото си развитие в  Националната художествена академия, където се дипломира като “магистър” в ателието на проф. Димитър Делчев, Катедрата “Метал”. Под неговото научно ръководсjво защитава успешно и дисертация “Функцията като проблем при формообразуването на гривната в бижутата от края на 60-те и началото на 70-те години на XX век” за присъждане на научната степен “доктор”.

Професионалният й път е много разнообразен. 10 години твори като художник на Монетния двор в София, след това преподава приложни изкуства в Частно средно езиково училище ЕСПА – София, а от миналата година е преподавател в Департамент “Дизайн/Мода” в Нов български университет в София.

Талантът и постиженията й са оценявани многократно с призови места на престижни конкурси. Носител е на повече от 11 награди, сред които 1-во място в конкурс на БНБ за монета „Средновековни български владетели – Хан Омуртаг” (в колектив с Орлин Иванов, 2021 г.), 1-во място в конкурс на БНБ за монета „125 години от рождението на Гео Милев“ (в колектив с Орлин Иванов, 2019 г.), 1-во място в конкурс на БНБ за монета „150 години от рождението на Пенчо Славейков“ (в колектив с Пламен Чернев, 2016 г.), 1-во място в конкурс на БНБ за монета „Български народни приказки – Момче и вятър“ (2012 г.), 1-во място в конкурс на БНБ за монета „Национални паркове и резервати“ (в колектив с Пламен Чернев, 2006 г.) и много други.

Десетки са участията й в общи експозиции у нас и в чужбина – Китай, Полша, Германия, Белгия, Австрия, Франция, Испания, САЩ, Румъния и др. С колекцията си бижута “Свързани” се представя на Sofia Design Week през 2013 г., а през миналата 2021 г. откри своята първа самостоятелна изложба на бижута „Гледна точка” в галерия “Теста” в София и пожъна голям успех.   

Създава колекции бижута за българските модни марки GARDEROB (2018 г.) и KNAPP (в колаборация с Яна Танковска, 2016 г.)

Коя е чаровната и талантлива плевенчанка Евгения Цанкова и какво я води напред в пътя й на творец, ще научите от специалното й интервю за “Духът на Плевен”.

Бижутата са магия. За Вас така ли е? Какво Ви дава работата в тази посока?

Специално за мен те са комуникация. От една страна с форматa и материалите, а от друга – с хората. Привлечена съм от тях, защото в процеса на създаване можеш да работиш с множество материали; да се изразяваш чрез форма и функция като едновременно осъществиш диалог с човека, който ги носи.

Защо съществуват бижутата?

Съществуват, защото се развиват в различни пластове, запазвайки естетическата си функция.

Как ги избрахте за поле на творческа изява?

За да създадеш бижу или колекция, е необходимо да мислиш за много неща едновременно. Именно това многообразие от задачи за решаване ме привлича в този тип творческа изява.

С кои модни марки работите и защо?

Имам колекция бижута за българската модна марка GARDEROB – с дизайнер Даниела Иванова. Също колаборация с Яна Танковска за KNAPP – дизайнери Антония Йорданова и Кристина Бъчварова. Срещата и съвместната работа с професионалисти от други сфери за една обща идея е обогатяваща и провокираща към различни търсения.

Серия бижута за българската модна марка KNAPP ‘the spice tour’ collection 2016

Ако трябва да опишете стила на Вашите бижута, какъв ще е той?

Не мога да ги определя стилово. По-скоро като нестандартен поглед към употребата на определени материали, или индивидуален изказ на идеи.

С какви материали работите и кои са предпочитаните от Вас?

Основен интерес в работата ми е трансформирането на нестандартните материали във формата на бижу, което да е едновременно естетично, функционално и нестандартно. Работя с алуминий, памук, дърво, пластмаса и сребро.

Имате ли особен афинитет към определени бижута – брошки, обици, гривни, пръстени, колиета и т.н., и защо?

Голям интерес за мен са гривните, защото представляват  съвкупност от всички неща, които търся в една форма. Приемам като предизвикателство това да развия съвършената форма на кръга, така че да преодолее анатомията и движението на ръката, като всички тези компоненти „работят“ като един организъм.

Имате защитена дисертация “Функцията като проблем при формообразуването на гривната в бижутата от края на 60-те и началото на 70-те години на XX век”. Какво интересно по темата можете да споделите – на популярен език?  

Интересът ми към гривната стана и повод за задълбочено проучване по темата. 60-те и 70-те години на XX-ти век са период на революционни промени в разбирането и подхода към бижутата. Въвеждат се нови материали. Техните специфики спомагат да се развие и концепция за формата на гривната извън чисто естетическата й задача. Става съвкупност от форма, функция, материал, която взаимодейства с формата на ръката.

Серия бижута за българската модна марка KNAPP ‘the spice tour’ collection 2016

С какво се отличава добрият дизайн на бижута по Ваше мнение?

За мен добрият дизайн е изящно съчетание между форма, функция, материал, цвят и концепция. Съчетание между изкуство и дизайн.

Има ли мода при бижутата?

Различно е за всяка сфера от бижутерията. Ако говорим за масовата бижутерия – да. В тази сфера се следват тенденциите. При авторските бижута има устойчивост на идеи и материали.

Какво е актуално в момента?

В момента актуални материали са перли, камъни, злато, а като форми – асиметрични модели, вериги, големи обеци и наслоявания при носенето на колиетата.

Серия еластични алуминиеви гривни 2016

Миналата година реализирахте първата си самостоятелна изложба бижута: “Гледна точка” в галерия Теста” в София. Какви послания изпратихте към публиката и каква обратна връзка Ви върна тя?

В наименованието на първата ми самостоятелна изложба се съдържа и нейното послание – моята гледна точка за бижутата. Интересен за мен беше начинът, по който тя ще се възприеме от публиката. Наблюдавах всеки един човек как комуникира с колекцията; към кои неща проявява интерес и любопитство; дали ще успея да осъществя диалог с всеки един човек. Смея да кажа, че успях да „говоря“ с публиката, което ме вдъхновява за нови изяви.

Участвате и в партньорски творчески проекти. Кои бяха последните подобни и каква емоция оставиха у Вас?

Да, харесвам работата в колектив. В проектирането и реализациите на възпоменателни монети работя с Орлин Иванов. През годините сме постигнали не малко успехи в конкурсите за възпоменателни монети на БНБ. Последната е от серията Средновековни български владетели „Хан Омуртаг“, емисия 2021. Тази, която и двамата много харесваме, е „125 години от рождението на Гео Милев“ – емисия 2020 година. Всяка нова задача носи положителни емоции.

А върху какво работите в момента? Планирате ли скоро самостоятелна или партньорска творческа изява?

В момента работя по нов проект: колекция бижута-портрети на различни хора – мъже и жени. Представянето предстои през месец юни тази година. Есента предстоят и новите конкурси за възпоменателни монети.

Преподавате Аксесоари в модата в Департамент Дизайн” на Нов български университет в София. Какво Ви носи това? Срещате ли ярки таланти и индивидуалности сред младите хора?

Работата като преподавател е както отговорност, така и представлява възможност да споделиш професионалния си опит с младите хора. Хубаво е, че има мислещи и ентусиазирани студенти, които съм сигурна, че скоро ще се утвърдят като професионалисти.

Серия магнитни брошки 2015

На какво искате да научите Вашите студенти? Как ги провокирате да разкриват в пълнота потенциала си?

Подкрепям ги в това да не спират да любопитстват, както и да си задават въпроси. Стремя се да придобият опит за работа с различни материали и технологии и на тази база да провокирам развитието на творческата им мисъл.

Била сте художник на Монетен двор ЕАД – гр. София. Имате многобройни спечелени конкурси на БНБ за създаване на монети по различни поводи. Това е друга материя. Как Ви привлече?

Да, наистина монетосеченето е много специфична материя. В България има традиции, но съществуват и нови възможности за реализации, предвид развиващата се технология. Като художник на Монетен двор, имах възможност да съм част от целия процес по създаване на монети и възпоменателни знаци – от заданието до реализирания продукт. Този опит ми помага да развия традицията в художествен проект, който да е технологично изпълним и възприет както от професионалисти, така и от масовата публика.

Преподавала сте приложни изкуства в ЧСУ ЕСПА в София. Бихте ли се върнала в системата на средното образование, или това е минал етап от пътя Ви?

Това беше много интересен опит за мен. Стремя се всяка „врата, през която съм минала“, да я оставя леко открехната. Това ми осигурява възможности за напред.

В какви други творчески сфери имате интереси? Как си почивате и се забавлявате? Имате ли хоби?

Творчеството е начин на живот. За мое щастие професията ми е и мое хоби, а творчество влагам дори в ежедневните неща.

‘BLICK’ 2015

Кога за последно си идвахте в родния Плевен?

За съжаление все по-рядко, но винаги се връщам с голямо удоволствие. Плевен е моят роден град. Там все още живеят моите родители, а и пазя ярки спомени от детството ми.

Бихте ли представили своето творчество в плевенска галерия?

Да, защо не. Бих се радвала да съм част от  културния живот на града.

От къде черпите вдъхновение?

От природата и живия живот.

Какви изяви Ви предстоят през настоящата 2022 г.?

Както споменах, ми предстои завършване и представяне на проекта „Направи  ми…“, както и новата сесия конкурси за възпоменателни монети. Годината е едва в своето начало, така че съм сигурна, че ще имам и други възможности за изяви.

„сВързани“ 2013 – 2019
„ГЛЕДНА ТОЧКА“ / „POINT OF VIEW“ 2021
Колие текстил и кожа от Евгения Цанкова
Disconnections“ 2016

Остави коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here